بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن (Business Plan) مفهومی است که به صورت گسترده امروزه در فعالیتهای کارآفرینی استفاده می شود و به شناخت افراد از کسب و کار و تحقق اهداف در بازار رقابتی کمک میکند. در ادامه با کارینو وب همراه باشید.
بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن به انگلیسی Business Plan، به معنای برنامه و چشم انداز کسب و کار می باشد. برای این که کسب و کار یا استارتاپی بتواند در ابتدای راه زنده و ماندگار بماند و در ادامه نیز به سود دهی برسد، لازم است که اطلاعات اولیه و نیز برنامه ریزی های دقیقی، قبل از شروع به کار وجود داشته باشد.بیزینس پلن سه هدف اصلی دارد: استراتژی بلند مدت سازمان را خلاصه میکند، تامین مالی از جانب سرمایه گذاران را تضمین میکند و به پیش بینی تقاضاهای تجاری آتی کمک میکند.
بیزینس پلن به عنوان سندی مکتوب تمام اطلاعات و جزئیات، نیازها و جوانب یک پروژه را در بر دارد، این سند اطلاعات کاملی از مشتریان، منابع انسانی، منابع مالی، بازار و رقبا، ابعاد فنی و تکنولوژی دارد که می توان به وسیله آن دربارهی میزان سرمایه و تسهیلات مورد نیاز تصمیم گیری کرد.تهیه بیزینس پلن همهی کار نیست، بلکه تحقیق درباره طرح برنامه ریزی شده باید در نظر گرفته شود؛ در حین نوشتن یک بیزینس پلن کلی لازم است تا افراد طرح میانی را پیاده سازی کنند تا مشخص شود وظایف محول شده به درستی انجام شده است یا نه. با این وجود در بیزینس پلن باید موقعیت فعلی پروژه، انتظارات و نیازها برآورد و تعیین گردد تا مسیر برای کارآفرینان یا هر کسی که از این طرح استفاده می کند مشخص گردد و بهترین برنامه ریزی صورت گیرد.
هدف های بیزینس پلن
- تامین مالی از جانب سرمایه گذاران
- مستندسازی استراتژی و اهداف یک شرکت
- مشروعیت بخشیدن به یک ایده تجاری
انواع بیزینس پلن ها
۱) بیزینس تولیدی (Manufacturer): در این مدل شما محصولات تولید شده و یا خدمات ارائه شده خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه به مشتریان خود عرضه میکنید.
۲) بیزینس توزیعی (Distributor): شما محصولات تولید شده و یا خدمات ارائه شده را از شرکتهای تولیدی به صورت انبوه خریداری میکنید و ارزش تولید شده توسط دیگران را در اختیار خرده فروشان و مشتریان هدف قرار میدهید.
۳) بیزینس تبلیغاتی (Advertisement): حول محور تولید کنندگان محتوا و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ میچرخد. کسب و کاری که قصد دارد از این بیزینس مدل استفاده کند، به کارشناسان تولید محتوای توانمندی نیاز خواهد داشت.
۴) بیزینس بازارگاه آنلاین (Online Market place): کسب و کارهایی که از این بیزینس مدل استفاده میکنند، میتوانند محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب و کارهای مختلف را به صورت یک جا در پلتفرمی عرضه کنند. به این ترتیب مشتریان به راحتی میتوانند به مقایسه بپردازند و از خدمات مورد نیاز خود استفاده کنند.
۵) مدل در ابتدا رایگان (Freemium): ابتدای کسب و کار به کاربر خدمات رایگان می دهید و در ادامه او را تشویق به پرداخت پول برای دریافت خدمات بیشتر می کنید. بیشتر شرکتهای نرمافزاری که در زمینه طراحی اپلیکیشن و نرمافزار فعالیت میکنند، از این بیزینس مدل استفاده میکنند.
محتوای سند کسب و کارها چیست؟
یک طرح تجاری جامع و کامل لازم است که فاکتورهای استراتژیهای، ساختار سازمانی، برنامههای عملیاتی، برنامه ریزی منابع و پیش بینیهای اقتضایی را درون خود داشته باشد؛ ضوابط این فاکتورها شامل:
استراتژی ها
لازم است تا کارآفرین تمام استراتژیهای لازم برای کسب و کار را مشخص شود، این استراتژیها شامل استراتژی رقابتی، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی بازاریابی و… باشد که تشخیص منابع و مدیریت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
ساختار سازمانی
در یک سازمان تعداد مهم نیست بلکه روابط بین اعضا، هدفمندی آنها، تقسیم بهینه وظایف و انجام به موقع آن ها و مسئولیت پذیری بیش از هر موضوعی اهمیت دارد؛ ساختار سازمانی تنها به چارت های سازمانی محدود نمی شود بلکه تقسیم سهام و مکانیزم های تقسیم سود بین افراد را هم در بر می گیرد.
برنامههای عملیاتی
بخش مهمی از یک کسب و کار برای رسیدن به اهداف تعیین شده، برنامه ریزی برای پیاده کردن بیزینس پلن است که متأسفانه در برخی از کسب و کارها به آن توجه نمیشود.
برنامه ریزی منابع
هر کسب و کار برای راهاندازی فعالیتهای خود به تعدادی نیروی انسانی و تجهیزات و منابع نیاز دارد، داشتن اطلاعات از نحوه استفاده از این منابع باعث میشود استفاده بهینه شده و هزینهها را کاهش دهد تا کارایی بهبود بخشد. برنامه ریزی منابع شامل محاسبات لازم برای منابعی که در آینده به آن ها نیاز دارید هم می شود.
هیچ بیزینس پلن ثابتی وجود ندارد زیرا امروزه چندین نوع کسب و کار در بازار وجود دارد. از استارتآپهایی با تنها یک بنیانگذار تا نامهای خانوادگی تاریخی که باید رقابتی بمانند، هر نوع کسبوکاری نیازمند پلنی متناسب با نیازهایش است.
تفاوت بین Business Plan و مدل کسب و کار
مدل کسب و کار یک طرح شرکتی می باشد که به صاحبان کسب و کار نحوه به دست آوردن درآمد و سود را نشان می دهد. و به فرد توضیح می دهد که چه محصولات و خدماتی را باید ایجاد و بازاریابی کرد. چگونه این کار را باید انجام داد و برای ایجاد یک کسب و کار خود باید چه هزینه هایی باید متحمل شد. اما بین Business Plan و مدل کسب و کار تفاوت هایی وجود دارد که عبارتند از:
مدل کسب و کار، ایده اولیه شرکت و چگونگی اجرای آن را توضیح می دهد. همچنین نحوه کسب درآمد و سود کسب و کار را تعیین می کند اما Business Plan به توصیف جزئیات ایده کسب و کار می پردازد و برنامه ریزی و استراتژی سازمان را در یک بازه زمانی معین ارائه می دهد.
یک Business Plan ممکن است به اندازه صد صفحه باشد. اما یک مدل کسب و کار تنها در یک صفحه نوشته می شود.
اکثرا Business Plan ها در زمان تامین مالی و جذب سرمایه ارائه می شوند. ولی عمدتا هدف طرح کسب و کار فرم دهی و پایه ریزی یک کسب و کار پویا می باشد.
تولید محتوا و توسعه : گروه سئو در اصفهان